Company:

Founding date:

Website:
Dutch5

Press / Business contact:
Arthur de Lange / arthur@dutch5.nl

Social:

Releases:
Bruut 3D RTS Mobile Game

Address:
Dutch 5 B.V.
Binckhorstlaan 36, unit M1.54
2516 BE The Hague
The Netherlands

Phone:

Beeldmateriaal: Aydin Dogan:

Dutch 5 - Aydin Dogan

Dutch 5 – Aydin Dogan

Dutch 5 - Aydin Dogan

Dutch 5 – Aydin Dogan

Van tomatenplukker tot eigen gamestudio

DEN HAAG – Het leven van de Haagse Aydin Dogan leest als een jongensboek. Op 17-jarige leeftijd wist hij het zeker: hij zou filosofie gaan studeren in de middelgrote Turkse stad waar hij woonde. Het liep echter compleet anders en Aydin belandde in Den Haag én in de kassen van het Westland. Nu, drieëntwintig jaar later, verwezenlijkt hij alsnog een jeugddroom.

Toen Aydin Dogan jong was, werd hij gegrepen door Manga cartoons. Vooral die met robots in de hoofdrol verslond hij. In die tijd tekende hij ook zijn eerste robot. Een tekening die grote gevolgen zou hebben. Nadat hij in Nederland was begonnen in de kassen, bouwde Aydin het uitzendbureau van zijn vader uit tot een succesvolle detacheerder van glastuinbouwpersoneel. En al die tijd bleef zijn robot door zijn hoofd spoken. Met als gevolg: de tomatenplukker van toen is nu eigenaar van Dutch 5. Een gamestudio in hartje Den Haag. In de creatieve hotspot Bink36 werken twintig mensen keihard aan de eerste Nederlandse Mobile 3D Real Time Strategy Game. Met in de hoofdrol, hoe kan het ook anders, robots.

Nadat hij zijn idee tevergeefs bij diverse gamedevelopers en banken had gepitcht, besloot de Haagse ondernemer zijn gameconcept zelf te financieren. Met nul ervaring op het gebied van development begon hij met het overtuigen van mensen die wél in hem en zijn idee geloofden. De naam Dutch5 is dan ook een eerbetoon aan de vier mannen die de droom van Aydin serieus namen. Vele maanden later, is het project uitgegroeid tot een serieus bedrijf waar de laatste hand wordt gelegd aan de beta versie. Een eerste versie waarmee de wereld kennis kan maken met BRUUT. Tegelijk met het spel wordt er ook een complete BRUUT-merchandise lijn gelanceerd.

Als het aan Dutch 5 ligt, is deze strategische game – die zich afspeelt in een apocalyptische wereld na de Tweede Wereldoorlog – de eerste van velen. Als onafhankelijke Nederlandse gamestudio willen zij de wereld blijven verrassen met online games. Games die zich onderscheiden door hun grafische stijl, bijzondere verhaallijnen en innovatieve gameplay. Een idee voor een tweede spel is er inmiddels ook.

Voor Aydin Dogan is het nu hoog tijd dat de wereld eindelijk kennismaakt met zijn geesteskind en het massaal omarmt. Aan het team van Dutch 5 zal het niet liggen. Net als eigenaar Aydin hebben zij ondertussen allemaal het volste vertrouwen in de robot die hij op jonge leeftijd op papier zette.

Over Dutch 5

Dutch 5 is een onafhankelijke Nederlandse Game Studio die vanuit Den Haag online games ontwikkelt voor de internationale markt. Dutch 5 onderscheidt zich door haar grafische stijl, bijzondere aandacht voor de verhaallijn en innovatieve gameplay.